Direktlänk till inlägg 15 december 2016

Vår vardag är lätt i jämförelse

Av Anna Ring - 15 december 2016 17:32

Det har varit en relativt bra dag, men just nu mår jag så himla dåligt. Jag är arg, ledsen och förtvivlad.


Jag har scrollat ner mitt instagram flöde och vartannat inlägg handlar om Aleppo eller Syrien. Jag kommer till hur hemskt det är snart - men först måste jag erkänna att det är svårt att veta, men jag vet hellre än lägger det åt sidan.


Flera år, månader, veckor och dagar har dessa brott mot mänskligheten pågått i Aleppo. Det är fruktansvärt, men det är också viktigt att alla är medvetna om vad som pågår. Så från här och nu, vädjar jag att du följer med nyheterna som aldrig förr. Det är inte trevligt att veta vad som pågår, men det är så himla viktigt att alla vet vad som händer pårikigt.


En sak som jag insåg i dag, det var att det låter inte bara som någonting som är hemsk och någonting som inte händer oss. För de där familjerna, de är vi, och de skulle kunna vara oss hur lätt som helst. 


Tänk dig att din familj splittras, någon dör, du lever i kontinuerlig rädsla och vet inte vad du ska göra för att komma undan eller överleva. Tidigare har jag bara tänkt "ååh, stackars familjer" men nu så tänker jag snarare "det där är någons vardag!!" VARDAG, det är alltså ingen film, bok eller historia. Det är sanningen och det är en modern holocaust. 


Jag, vi som är i den här åldern, kan knappast hjälpa aktivt på plats. Vi kanske inte kan donera pengar, inte syssla med frivilligarbete eller skicka hjälp. Men vi kan läsa på, vi kan vara medvetna, vi kan lyssna och sprida. Det är också viktigt för oss att lära oss. Vi är framtiden. Vi är framtiden för världen. Vi måste inse att livet är en skör gåva och vi måste värdera det. Vi kan lära oss att ha perspektiv, vi kan lära oss att känna empati och helt enkelt inte ta livet för givet. Vi måste lära oss att människovärde, rättvisa, frihet och jämlikhet är det centrala i världen.


Förintelsen är en förfärlig del av vår historia och vi uppmärksammade förut hur viktigt det var att undvika någonting liknande i framtiden, men här är vi idag. Vad tusan är skillnaden? Samma värld, samma människor och samma dumma orsaker.


SNÄLLA, bara var medveten och gör det du kan. Själv är jag stolt över att skolan jag går i då vi har samlat ihop och donerat pengar till röda korsets Aleppo kampanj. Om du ber, ja be då för Aleppo och alla familjer som drabbas av dessa hemskheter. För när det gäller, så spelar inte ras, religion, kön, nationalitet eller liknande någon roll. Vi är alla människor och vi måste ha respekt för varandra. Men det viktigaste av allt är att visa kärlek!!

Tankspridd, arg och kärleksfull,


Anna R.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Ring - 30 juli 2017 20:18

Jag skriver med mycket känslor i bröstet. Och nej inte i mina "kvinnliga bröst som är några jävla sexobjekt". Jag älskar män, de är fantastiska, men också mänskliga och lite knäppa ibland. Precis som kvinnor.   Jag har googlat runt lite (triggat ...

Av Anna Ring - 1 januari 2017 14:03

Gott nytt år! Hoppas att 2017 blir ett produktivt och glädjefyllt år.   Hej! Nu sitter jag här och skriver den 1:a januari, första dagen på ett nytt år.   Det är en nytt år visst, men det betyder inte att du kan glömma hela 2016 och "Börja om...

Av Anna Ring - 22 december 2016 21:26

Hej, det här kanske är det sista inlägget på länge. Jag har bestämt mig för att lite dra mig tillbaka från internet och sociala medier. Inte permanent, men för en obestämd tid.   Internet, sociala medier, skärmar och konstant informationsflöde är...

Av Anna Ring - 11 december 2016 14:29

Hej, hoppas ni haft ett trevligt veckoslut. Idag så vill jag skriva om någonting jätteviktigt, i alla fall viktigt för mig.   Vänskap är en underlig sak. Vad är riktig vänskap, vad är bra och vad är dålig vänskap?   Vi tänker nog alla på det,...

Av Anna Ring - 26 november 2016 20:15

Hoppet dör aldrig, det försvinner aldrig Men om du behåller det är ditt eget val.   Strömmar av ljus med tankar som krångel Vågar sig en idé lysa, knäpptyst vill man inte tiga.   Dikter är någonting man inte kan förstå, inte först...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards